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 ¿ADIOS AL DESARROLLO DE UAVs EN NUESTRO PAIS? Argentina y Estados Unidos firman un acuerdo sobre drones militares (CLARIN)

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MGB



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MensajeTema: ¿ADIOS AL DESARROLLO DE UAVs EN NUESTRO PAIS? Argentina y Estados Unidos firman un acuerdo sobre drones militares (CLARIN)   Dom 2 Oct 2016 - 14:04

Argentina y Estados Unidos firman un acuerdo sobre drones militares


Relación bilateral.
Así, nuestro país se suma al llamado “Joint Declaration of Principles regarding the use and export of military UAVs”, un compromiso político en el que la administración de Obama trabaja desde hace tres años.


Fuente: CLARIN

La Argentina suscribirá en los próximos días un compromiso impulsado por Estados Unidos sobre control de drones de uso militar, según informaron fuentes del Departamento de Estado a Clarín.

Portavoces del gobierno estadounidense señalaron que nuestro país se sentará en la mesa chica del lanzamiento del llamado “Joint Declaration of Principles regarding the use and export of military UAVs”, un compromiso político en el que la administración de Barack Obama viene trabajando hace más de tres años y que verá la luz el 5 de octubre en Nueva York. “Queremos construir nuevos standards internacionales de uso y exportaciones de drones”, explicó la fuente a esta corresponsal, porque “hay una percepción equivocada de que es algo fácil de usar, de negar y díficil de regular internacionalmente” y ellos buscan revertir esa visión.

La información proviene del Departamento de Estado. Consultados el ministerio de Defensa y la Cancillería argentina, no dieron precisiones sobre el tema.


En este caso no se trata de los drones comerciales o de vigilancia sino los que están equipados militarmente y pueden ser utilizados para lanzar ataques en cualquier lugar, muchas veces sin ser detectados y sin conocer realmente quién está al mando de los controles. “Queremos empezar una conversación, sabemos que es un tema muy sensible, muy político, incluso en Estados Unidos. Pero es un primer paso para una discusión muy necesaria”, señalan desde el Departamento de Estado. Washington ha sido criticado por el uso de este tipo de drones en supuestas operaciones secretas en países donde buscan combatir al terrorismo.

El compromiso establece principios como la aplicación de la ley internacional y de respeto a los derechos humanos para utilizar estos drones (como por ejemplo que no sean usados contra la población civil); el seguimiento de la venta de estos artículos para que realmente se los utilice con los fines para los que fueron comprados; el compromiso de vender drones armados solo a quienes tengan una historia consistente de respeto de la ley y los derechos humanos, entre otros.

La declaración probablemente se quede corta respecto de lo que muchas organizaciones de derechos civiles y control de armas y drones propugnan, pero para el Departamento de Estado representa “un importante primer paso”. Creen que “los países que están en la fundación de este compromiso deben ayudar a crear los stándares internacionales y ser socios en la discusión”.

Los grandes fabricantes y exportadores de drones del mundo son Estados Unidos, China, Israel, la Unión Europea y Turquía. “Si ellos firman el compromiso va a tener más impacto”, señalan. Pero dicen que la firma de Argentina “es importante porque buscamos que suscriban países de todas las regiones del mundo”.

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ariel
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MensajeTema: Re: ¿ADIOS AL DESARROLLO DE UAVs EN NUESTRO PAIS? Argentina y Estados Unidos firman un acuerdo sobre drones militares (CLARIN)   Dom 2 Oct 2016 - 14:22

No veo la relacion entre el titulo y el desarrollo. El titulo tienta a la idea de la cancelacion de desarrollos de UAVs y el desarrollo habla de la suscripcion a un acuerdo en el que solo EEUU va a poder utilizar drones armados, en definitiva.

Sin embargo la UNASUR ya había delineado esto hace uno o dos años.

Saludos
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MGB



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MensajeTema: Re: ¿ADIOS AL DESARROLLO DE UAVs EN NUESTRO PAIS? Argentina y Estados Unidos firman un acuerdo sobre drones militares (CLARIN)   Dom 2 Oct 2016 - 14:27

Lo que pasa Ariel, es que con EE.UU las cosas nunca fueron del todo bien y ante la duda (para evitar después sorpresas) planteo el interrogante y para que del debate, surjan las repuestas necesarias que nos permitan a todos aquí, sacarnos las dudas o inquietudes.

Por otro lado pregunto ¿El proyecto SARA fue finalmente cancelado?

Porque esto oportunamente se planteó en Sistema Aéreo Robótico Argentino (SARA) - INTERDEFENSA (Pag. 5)

No obstante, en la Pagina de INVAP, el proyecto pareciera que sigue: Sistema Aéreo Robótico Argentino (SARA) - INVAP


Cordiales Saludos
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MGB



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MensajeTema: Re: ¿ADIOS AL DESARROLLO DE UAVs EN NUESTRO PAIS? Argentina y Estados Unidos firman un acuerdo sobre drones militares (CLARIN)   Dom 2 Oct 2016 - 14:52

Y me sigo preguntando...

¿Qué sentido tiene, que Argentina sea uno de los primeros firmantes -tal como dice la nota- y no así antes China, Israel, la UE o Turquía, que precisamente los reconocen como los principales productores y exportadores de estas tecnologías?

Porque comparativamente y con estos Países, nosotros estamos recién en una etapa de desarrollo...

¿Se entiende?
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ariel
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MensajeTema: Re: ¿ADIOS AL DESARROLLO DE UAVs EN NUESTRO PAIS? Argentina y Estados Unidos firman un acuerdo sobre drones militares (CLARIN)   Dom 2 Oct 2016 - 17:28

Mirá, Martinez dijo cancelado, INVAP que está en espera y Ceballos que queda para más adelante. Personalmente creo que el SARA esta en el cajon con la Dardo 2/3.

Respecto a cual es el fin? Bueno, no dejar que paises que como el nuestro se animan más no sea timidamente, a desarrollar un MALE, tengan via libre para colgarle una MUGAP (otra que esta en el cajon), o capaces de ataques "suicidas" y sean independientes de este tipo de tecnologia.


Esto es similar a los ICBM, aunque no sean NuC. No pretenderas que los sudamericanos tengamos drones propios con capacidad de ataque y todos los que nombras se queden sin el negocio no? Ojo, no nos hagamos los vivos. Ellos si, nosotros... No.
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keradhor



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MensajeTema: Re: ¿ADIOS AL DESARROLLO DE UAVs EN NUESTRO PAIS? Argentina y Estados Unidos firman un acuerdo sobre drones militares (CLARIN)   Dom 2 Oct 2016 - 17:44

Si el proyecto SARA siguiera adelante, se podría vigilar las Malvinas perfectamente, inclusive se podría vigilar toda su área de exclusión, los buques que se meten ilegalmente, etc.
SARA nos hubiera permitido no solo eso, sino mucho más.
Es importante para EEUU el "Vigilar" que no haya otra "potencia" en drones militares en el continente, no vaya a ser que se largue encima a vender a terceros países, los drones.
Ahora comienzo a preocuparme realmente.
No tenemos aviones, no tenemos barcos, no tenemos drones y encima los TAM no saben nadar. ¿Que curioso verdad?
Mi deseo de poner una base para estudios oceanográfico en las islas Sandwich o por ahí, también se vería mal logrado. Porque los ingleses les dirían a los yanquis que es una base que los espía.
En fin...
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ariel
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MensajeTema: Re: ¿ADIOS AL DESARROLLO DE UAVs EN NUESTRO PAIS? Argentina y Estados Unidos firman un acuerdo sobre drones militares (CLARIN)   Dom 2 Oct 2016 - 18:22

No Hector, el SARA esta pensado para la plataforma continental. Para vigilar MLV son necesarias otras capacidades, como los P3, buques con capcidad de inteligencia y vigilancia electronica, etc.

En principio esto de la nota no afectaria el desarrollo del MALE Vigia 2.


Saludos


Última edición por ariel el Dom 2 Oct 2016 - 18:24, editado 1 vez
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Tincho_chili



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MensajeTema: Re: ¿ADIOS AL DESARROLLO DE UAVs EN NUESTRO PAIS? Argentina y Estados Unidos firman un acuerdo sobre drones militares (CLARIN)   Dom 2 Oct 2016 - 18:23

keradhor escribió:
Si el proyecto SARA siguiera adelante, se podría vigilar las Malvinas perfectamente,


Qué cosa??? Su análisis se olvida de los radares, aviones y misiles que tienen los Ingleses en Malvinas! Si fuera tan fácil vigilarlos ya le hubieramos comprado un VANT a Israel una de las tantas veces que los ofrecieron...además, de que te sirve espiarlos si ellos mismos dejan a nuestros turistas entrar a la isla en vuelos privados. No les preocupa mucho que los espiemos! Es más, creo que les gusta hacer show off (alarde) de la tremenda diferencia en capacidad y poderío militar con Argentina!!
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argentino



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MensajeTema: Re: ¿ADIOS AL DESARROLLO DE UAVs EN NUESTRO PAIS? Argentina y Estados Unidos firman un acuerdo sobre drones militares (CLARIN)   Dom 2 Oct 2016 - 19:39

Tincho_chili escribió:
keradhor escribió:
Si el proyecto SARA siguiera adelante, se podría vigilar las Malvinas perfectamente,


Qué cosa??? Su análisis se olvida de los radares, aviones y misiles que tienen los Ingleses en Malvinas! Si fuera tan fácil vigilarlos ya le hubieramos comprado un VANT a Israel una de las tantas veces que los ofrecieron...además, de que te sirve espiarlos si ellos mismos dejan a nuestros turistas entrar a la isla en vuelos privados. No les preocupa mucho que los espiemos! Es más, creo que les gusta hacer show off (alarde) de la tremenda diferencia en capacidad y poderío militar con Argentina!!
buenas tardes para espiar el uav clase 3 sirve pero para llevar unas durandal tambien (mu-gap-dardo) y de hecho el sistema halcon del sur asi lo tenia previsto,recuerdan?? era el ia-58 mas el mirach 100 industria argentina factura de quimar s.a. y los ee.uu. lo pidieron antes que la familia condor I/II igual que ahora solicitan la industria del drone (de la que ellos son clientes,por otra parte) en fin un nuevo MTCR.hotel lima
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laravi



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MensajeTema: Re: ¿ADIOS AL DESARROLLO DE UAVs EN NUESTRO PAIS? Argentina y Estados Unidos firman un acuerdo sobre drones militares (CLARIN)   Lun 3 Oct 2016 - 10:47

esto es el mas claro ejemplo de un pais que adopta una posicion de preservativo, deja atras su propio desarrollo, para ir en beneficio del desarrollo de terceros paises y una misera palmadita en la espalda como beneficio propio, mamitaaa, y creen que con esa actitud algun momento nos vamos a desarrollar tecnologicamente.
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Acrux



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MensajeTema: Re: ¿ADIOS AL DESARROLLO DE UAVs EN NUESTRO PAIS? Argentina y Estados Unidos firman un acuerdo sobre drones militares (CLARIN)   Lun 3 Oct 2016 - 12:05

Ahora EEUU tendra la capacidad de seguir la industria, venta y el uso de los UAVS que se produczcan y se usen aqui en Argentina. Baratero, sabrán como los usamos en todos los ámbitos, para regularnos .
Que porquería por dios mas caraduras no pueden ser estos yanquis, se cansan de violar de derechos humanos y se creen que son al policia del mundo, se cansan de venderles armas a terroristas, países que matan a su población civil, y nos vienen a decir a nosotros sobre derechos humanos.
saludos
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Nikorey



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MensajeTema: Re: ¿ADIOS AL DESARROLLO DE UAVs EN NUESTRO PAIS? Argentina y Estados Unidos firman un acuerdo sobre drones militares (CLARIN)   Lun 3 Oct 2016 - 12:40

Estoy muy molesto con esta noticia! rabbit

Es la notica más entreguista que leo desde que Menen canceló el programa Cóndor y firmó el MTCR. Resultado: No pudimos tener más un desarrollo soberano de cohetes con propulsión a combustible sólido y tuvimos que virar al programa ISCUL -con el Tronador- de combustible líquido-.

Pensar que esto no va a tener consecuencia en el alcance del desarrollo de los UAVs argentinos es muy inocente.
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JLBA01



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MensajeTema: Disculpen   Mar 4 Oct 2016 - 12:10

Disculpen, pero creo que han leído impulsivamente. El acuerdo se refiere a las limitaciones en el empleo de drones sobre blancos civiles, y no menciona ni restricciones a la fabricación de drones ni al uso armado en situaciones de combate.

Buscando la quinta pata al gato en todo lo que se acuerde con USA...

Slds,

JL

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germobeno



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MensajeTema: Re: ¿ADIOS AL DESARROLLO DE UAVs EN NUESTRO PAIS? Argentina y Estados Unidos firman un acuerdo sobre drones militares (CLARIN)   Mar 4 Oct 2016 - 12:39

JLBA01 escribió:
Disculpen, pero creo que han leído impulsivamente. El acuerdo se refiere a las limitaciones en el empleo de drones sobre blancos civiles, y no menciona ni restricciones a la fabricación de drones ni al uso armado en situaciones de combate.

Buscando la quinta pata al gato en todo lo que se acuerde con USA...

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Si yo tampoco leí nada prohibitivo ....nose por que tanto escándalo.....
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JLBA01



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MensajeTema: Porque   Mar 4 Oct 2016 - 12:47

germobeno escribió:
JLBA01 escribió:
Disculpen, pero creo que han leído impulsivamente. El acuerdo se refiere a las limitaciones en el empleo de drones sobre blancos civiles, y no menciona ni restricciones a la fabricación de drones ni al uso armado en situaciones de combate.

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Néstoran



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MensajeTema: Re: ¿ADIOS AL DESARROLLO DE UAVs EN NUESTRO PAIS? Argentina y Estados Unidos firman un acuerdo sobre drones militares (CLARIN)   Mar 4 Oct 2016 - 12:54

JLBA01 escribió:
germobeno escribió:
JLBA01 escribió:
Disculpen, pero creo que han leído impulsivamente. El acuerdo se refiere a las limitaciones en el empleo de drones sobre blancos civiles, y no menciona ni restricciones a la fabricación de drones ni al uso armado en situaciones de combate.

Buscando la quinta pata al gato en todo lo que se acuerde con USA...

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El tema es lo chistoso del acuerdo, o sea que  eeuu no puede usarlo contra población civil, y si eso pasa nosotros....
jajaja jajaja risa risa
saluds

perdón pero necesito un poco de ejercicio llorar
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Acrux



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MensajeTema: Re: ¿ADIOS AL DESARROLLO DE UAVs EN NUESTRO PAIS? Argentina y Estados Unidos firman un acuerdo sobre drones militares (CLARIN)   Mar 4 Oct 2016 - 14:05

Néstoran escribió:
JLBA01 escribió:
germobeno escribió:
JLBA01 escribió:
Disculpen, pero creo que han leído impulsivamente. El acuerdo se refiere a las limitaciones en el empleo de drones sobre blancos civiles, y no menciona ni restricciones a la fabricación de drones ni al uso armado en situaciones de combate.

Buscando la quinta pata al gato en todo lo que se acuerde con USA...

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El tema es lo chistoso del acuerdo, o sea que  eeuu no puede usarlo contra población civil, y si eso pasa nosotros....
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Si por eso es lamentable que se firmen acuerdos con violadores de derechos humanos, jajaja nos ponen restricciones y nos van a regular ellos cuando son justamente los yanquis quienes se han cansado de matar gente con drones.  EDITADO por violacion al reglamento del foro - Facundo M  Necesitamos realmente hacer este tipo de acuerdos? no tenemos constitución nacional nosotros o administración de aviación civil?  código civil o código militar?  
Debe ser broam este acuerdo es muy ironico ajjaja
Saludos
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JLBA01



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MensajeTema: Business   Mar 4 Oct 2016 - 14:13

Acrux escribió:
Néstoran escribió:
JLBA01 escribió:
germobeno escribió:
JLBA01 escribió:
Disculpen, pero creo que han leído impulsivamente. El acuerdo se refiere a las limitaciones en el empleo de drones sobre blancos civiles, y no menciona ni restricciones a la fabricación de drones ni al uso armado en situaciones de combate.

Buscando la quinta pata al gato en todo lo que se acuerde con USA...

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Si por eso es lamentable que se firmen acuerdos con violadores de derechos humanos, jajaja nos ponen restricciones y nos van a regular ellos cuando son justamente los yanquis quienes se han cansado de matar gente con drones.  EDITADO por violacion al reglamento del foro - Facundo M  Necesitamos realmente hacer este tipo de acuerdos? no tenemos constitución nacional nosotros o administración de aviación civil?  código civil o código militar?  
Debe ser broam este acuerdo es muy ironico ajjaja
Saludos

Business... sino habría que anular los acuerdos con:

Rusia, que hace lo mismo que USA en su patio trasero y con Chechenia
China, que no respeta a los disidente políticos
Francia, que se queja de Astiz, pero asesinó a activistas de Greenpeace en Nueva Zelanda
Venezuela, que encarcela a opositores solo por serlo

Etcétera.

Slds,

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Néstoran



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MensajeTema: Re: ¿ADIOS AL DESARROLLO DE UAVs EN NUESTRO PAIS? Argentina y Estados Unidos firman un acuerdo sobre drones militares (CLARIN)   Mar 4 Oct 2016 - 14:22

JLBA01 escribió:


Business... sino habría que anular los acuerdos con:

Rusia, que hace lo mismo que USA en su patio trasero y con Chechenia
China, que no respeta a los disidente políticos
Francia, que se queja de Astiz, pero asesinó a activistas de Greenpeace en Nueva Zelanda
Venezuela, que encarcela a opositores solo por serlo

Etcétera.

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Por supuesto, no es solo eeuu, los que mencionas también forman  parte del grupete, ninguno respeta nada.
saluds
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Acrux



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MensajeTema: Re: ¿ADIOS AL DESARROLLO DE UAVs EN NUESTRO PAIS? Argentina y Estados Unidos firman un acuerdo sobre drones militares (CLARIN)   Mar 4 Oct 2016 - 14:57

JLBA01 escribió:
Acrux escribió:
Néstoran escribió:
JLBA01 escribió:
germobeno escribió:
JLBA01 escribió:
Disculpen, pero creo que han leído impulsivamente. El acuerdo se refiere a las limitaciones en el empleo de drones sobre blancos civiles, y no menciona ni restricciones a la fabricación de drones ni al uso armado en situaciones de combate.

Buscando la quinta pata al gato en todo lo que se acuerde con USA...

Slds,

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jajaja jajaja risa risa
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perdón   pero necesito un poco de ejercicio llorar
Si por eso es lamentable que se firmen acuerdos con violadores de derechos humanos, jajaja nos ponen restricciones y nos van a regular ellos cuando son justamente los yanquis quienes se han cansado de matar gente con drones.  EDITADO por violacion al reglamento del foro - Facundo M  Necesitamos realmente hacer este tipo de acuerdos? no tenemos constitución nacional nosotros o administración de aviación civil?  código civil o código militar?  
Debe ser broam este acuerdo es muy ironico ajjaja
Saludos

Business... sino habría que anular los acuerdos con:

Rusia, que hace lo mismo que USA en su patio trasero y con Chechenia
China, que no respeta a los disidente políticos
Francia, que se queja de Astiz, pero asesinó a activistas de Greenpeace en Nueva Zelanda
Venezuela, que encarcela a opositores solo por serlo

Etcétera.

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Hay que sumarle, Arabia Saudita que financia terroristas, Israel que mata palestinos, Turquia que mata Kurdos,  a los georgianos que mataron Osetianos,  a los ucranianos que mataron civiles en al revolución de maidan, y bueno EEUU de por si tiene una larga trayectoria de violaciones  a los derechos humanos y matanzas con Drones sino pregúntenle a los pakistanies y afganos. Francia estaba bien predispuesta a vender Rafales a los libios antes de bombardearlos.  UK y españa junto con estados unidos invadieron un pais con mentiras y han causado cientos de miles de muertes de forma directa e indirecta y aun asi se la pasan acusando de violaciones a lso derechos humanos a otros paises. es vergonsozo.

Editado
Comentario fuera del tópico, para mantener el orden cualquier queja debe hacerla aquí
http://interdefensa.argentinaforo.net/t10581-quejas-consultas-y-reclamos-al-staff
Ricardo Corino administrador


Saludos
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Kirov



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MensajeTema: Re: ¿ADIOS AL DESARROLLO DE UAVs EN NUESTRO PAIS? Argentina y Estados Unidos firman un acuerdo sobre drones militares (CLARIN)   Mar 4 Oct 2016 - 15:15

Lo que no entiendo es porque algunos creen que la opinion que ellos tengan de un pais es
a) la verdad absoluta e indiscutible
b) señal que algun otro pais es mejor
c) prueba de que ellos opinarían lo mismo aun si hubieran nacido en ese pais
d) garantia de motivos ulteriores en cualquier acuerdo que firman

Si entiendo que el lenguaje agresivo y las actitudes de desprecio suelen utilizarse para esconder problemas mayores pero en este caso, sin importar el desprecio que le tengan a los "yanquis", el acuerdo no parece contener lenguaje alguno que afecte o limite el honesto y etico desarrollo Argentino de UAV´s.

La limitacion, si existe, seguramente seguirá siendo la misma que han enfrentado todos los proyectos tecnologicos en la Argentina durante las ultimas decadas: dinero.  

saludos!
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VIKINGO



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MensajeTema: Re: ¿ADIOS AL DESARROLLO DE UAVs EN NUESTRO PAIS? Argentina y Estados Unidos firman un acuerdo sobre drones militares (CLARIN)   Mar 4 Oct 2016 - 18:28

Estimados encontre algo sobre este tema en el link. Borrenlo si esta mal que site otro portal o sino directamente lo copio y pego.
http://www.defensenews.com/articles/us-seeking-global-armed-drone-export-rules

Me parece que es a nivel global lo que proponen igualmente, desde ya me opongo a que nadie se meta en el desarrollo tecnologico militar de un pais.

Igualmente por mas que tengamos un Reaper o un Predetor made in Fadea o donde sea, lo cual dudo mucho por el nivel de tecnologia de estos bichos que capacidad belica podemos aportarle, armamento guiado no tenemos, un par de cañones? una cohetera? pensando pensando pensando pensando
Que los gringos propongan no quiere decir, que nos bajemos los pantalones.
O si???Va ya no se despues de lo que paso en todos estos años me creo cualquier cosa.
Cordiales saludos.
saludos
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argentino



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MensajeTema: Re: ¿ADIOS AL DESARROLLO DE UAVs EN NUESTRO PAIS? Argentina y Estados Unidos firman un acuerdo sobre drones militares (CLARIN)   Mar 4 Oct 2016 - 18:36

Kirov escribió:
Lo que no entiendo es porque algunos creen que la opinion que ellos tengan de un pais es
a) la verdad absoluta e indiscutible
b) señal que algun otro pais es mejor
c) prueba de que ellos opinarían lo mismo aun si hubieran nacido en ese pais
d) garantia de motivos ulteriores en cualquier acuerdo que firman

Si entiendo que el lenguaje agresivo y las actitudes de desprecio suelen utilizarse para esconder problemas mayores pero en este caso, sin importar el desprecio que le tengan a los "yanquis", el acuerdo no parece contener lenguaje alguno que afecte o limite el honesto y etico desarrollo Argentino de UAV´s.

La limitacion, si existe, seguramente seguirá siendo la misma que han enfrentado todos los proyectos tecnologicos en la Argentina durante las ultimas decadas: dinero.  

saludos!
buenas tardes,para aquellos que piensan ,porque no leen limitacion alguna en la letra del acuerdo,deberian leer el enunciado del MTCR,y se darian cuenta que el espiritu es el mismo y conduce a la misma situacion,despues de todo cual es la novedad acerca de que el imperio pida entregar un desarrollo propio a cambio de casi nada??.dice muy claro cuales son los paises productores de drones y alli no esta argentina y entonces porque ir por argentina?ud. creen que alguno de los paises mencionados en la nota le va a firmar algo a EE.UU.?no esta claro que es otro capitulo del fin del S.A.R.A.? que se objeto porque eran  $2000M o U$D 200M cuando incluia el desarrollo del motor de las clases I,II y III mas el B.A.A.C. mas una completa familia de sensores mas los equipos subsidiarios y hasta la instalacion en TDF de una planta para fabricar plasmas bajo normas MIL,predio que ya estaba elegido en esa provincia para aprovechar las ventajas fiscales que ofrece/ia para la industria electronica,tanto para los COC,CIC y PC asi como proveer a los sistemas de avionica  ya desarrollados por la DIGID,CIA y el sistema de ataque NEPTUNO para la familia TR,proveer a la CONAE,VENG s.a. y CEATSA.lio o no lio sugiero ver los intereses de la nacion argentina y no por transitorios y pequeños intereses personales a los señores foristas con todo respeto gracias hote lima
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MensajeTema: Re: ¿ADIOS AL DESARROLLO DE UAVs EN NUESTRO PAIS? Argentina y Estados Unidos firman un acuerdo sobre drones militares (CLARIN)   Mar 4 Oct 2016 - 20:32

Iban a poner una planta para eso en TDF? No era mas facil ponerla en un lugar mas cerca y liberarla de impuestos? Despues de todo iban a ser provisiones estrategicas.
Y una planta para cuantos sistemas y cantidades?

Ojo que no tengo ningun interés foráneo en particular eh, son preguntas sin sentido apatrido.

Hoy hay que aclarar todo.
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ariel
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MensajeTema: Re: ¿ADIOS AL DESARROLLO DE UAVs EN NUESTRO PAIS? Argentina y Estados Unidos firman un acuerdo sobre drones militares (CLARIN)   Mar 4 Oct 2016 - 22:23

Algunos enlaces que me parecen interesantes sobre el MTCR:


OBJECTIVES OF THE MTCR

The aim of the MTCR is to restrict the proliferation of missiles, complete rocket systems, unmanned air vehicles, and related technology for those systems capable of carrying a 500 kilogram payload at least 300 kilometres, as well as systems intended for the delivery of weapons of mass destruction (WMD).

The Regime’s controls are applicable to certain complete rocket systems (to include ballistic missiles, space launch vehicles (SLVs), and sounding rockets) and unmanned air vehicle (UAV) systems (to include cruise missiles, drones, UAVs, and remotely piloted vehicles (RPVs)). Partners also recognize the importance of controlling the transfer of missile-related technology without disrupting legitimate trade and acknowledge the need to strengthen the objectives of the Regime through cooperation with countries outside the Regime.

How the MTCR Achieves its Objectives:
Export Controls: The Regime rests on adherence to common export policy guidelines applied to an integral common list of controlled items listed in the MTCR Equipment, Software and Technology Annex. The MTCR does not take export licensing decisions as a group. Rather, individual partners are responsible for implementing the Guidelines and Annex on the basis of sovereign national discretion and in accordance with national legislation and practice.

MTCR partner countries are keen to encourage all countries to observe the MTCR Guidelines on transfers of missiles and related technology as a contribution to common security. A country can choose to adhere to the Guidelines without being obligated to join the group, and a number have done so. MTCR Partners welcome opportunities to conduct broader dialogue on proliferation issues with such countries.

Meetings: MTCR partners regularly exchange information about relevant national missile non-proliferation export licensing issues in the context of the Regime’s overall aims. A Plenary Meeting is held annually and chaired on a rotational basis. Recent Plenaries have been held in Ottawa, Canada (2001), Warsaw, Poland (2002), Buenos Aires, Argentina (2003) and Seoul, South Korea (2004), Madrid, Spain (2005), Copenhagen, Denmark (2006), Athens, Greece (2007), Canberra, Australia (2008), Rio de Janeiro, Brazil (2009), Buenos Aires, Argentina (2011), Berlin, Germany (2012), Rome, Italy (2013), Oslo, Norway (2014) and Rotterdam, Netherlands (2015). In addition, inter-sessional consultations take place monthly through Point of Contact (POC) meetings in Paris, while Technical Experts Meetings are held on an ad hoc basis. The MTCR has no secretariat; distribution of the Regime’s working papers is carried out through a “point of contact” the functions of which are performed by the Ministry of Foreign Affairs of France.

Dialogue and Outreach: The MTCR Chair and MTCR partners undertake outreach activities to non-partners, in order to keep non-partners informed about the group’s activities and to provide practical assistance regarding efforts to prevent the proliferation of WMD delivery systems. On behalf of the MTCR, the chair pursues a range of contacts with non-partners, including MTCR-sponsored workshops and seminars and intensified dialogue concerning the MTCR goals and activities, with the focus on such topics as export controls, related legislation, transshipment and enforcement.

Selected outreach activities include:

In September 2000, an MTCR roundtable meeting was convened in Paris to inform prospective new members on the MTCR. Officials from 11 countries interested in the MTCR attended the roundtable, which was an opportunity to outline the MTCR agenda and enable participants to describe their export controls and present their views on missile non-proliferation.

In May 2001, a round table meeting was convened in Warsaw with the purpose of engaging representatives from 53 countries in a dialogue on a draft International Code of Conduct against Ballistic Missile Proliferation (now known as the Hague Code of Conduct). In November 2002, the Hague Code of Conduct was launched. As of March 2004, over 110 countries have agreed to abide by the terms of the Code.

In April 2002, a seminar was hosted by the government of Hungary in Budapest, Hungary. The seminar, which was attended by participants from 14 countries in Central and Eastern Europe, was an opportunity to discuss non-proliferation issues such as proliferation threats, trends in missile proliferation, licensing, export controls, catch-all and transshipment.

In February 2003, the MTCR chair attended the Asian Export Control Seminar hosted by Japan and the Berlin Export control Seminar hosted by Germany, both of which were attended by participants from non-MTCR member states, and emphasized the importance of missile non-proliferation and export control.

In April 2002, the Hungarian government hosted in Budapest a regional technical seminar for non-partners on MTCR-related issues. The aim of the seminar was to provide info to export controls experts from Central and Eastern Europe on the activities of the MTCR.

In February 2003, the MTCR chair attended the Asian Export Control Seminar hosted by Japan and the Berlin Export control Seminar hosted by Germany, both of which were attended by participants from non-MTCR member states, and emphasized the importance of missile non-proliferation and export control.

In April 2004, Argentina hosted in Buenos Aires a Regional Seminar on Proliferation, Brokering and Transhipment. The primary aim of the seminar was to promote, at a regional level, the awareness of the danger posed by the proliferation of Weapons of Mass Destruction to global security.

In April 2004, Germany hosted the Berlin Export Control Seminar. It aimed to discuss the difficulties and gaps regarding the control of sensitive software and technologies.

In order to foster awareness and common understanding over the importance of non-proliferation of Weapons of Mass Destruction and their means of delivery and to share expertise on export controls, Japan hosted in October 2004 the 12th Asian Export Control Seminar and the 2nd Asian Export Control Policy Dialogue.

In addition, the MTCR website (www.mtcr.info) contains basic documents on the regime. This information is intended to provide non-member countries and the general public with information about the MTCR’s goals and activities.

The MTCR and the International Code of Conduct against Ballistic Missile Proliferation (the Hague Code of Conduct): The MTCR has made concerted efforts to reduce global missile proliferation, recognizing the growing international consensus that could be directed into practical action to reduce this threat. Against this backdrop, MTCR partners initiated the process that resulted in The Hague Code of Conduct.

In 1999, MTCR partners began consultation to this end, initially internally and then with non-MTCR states. They agreed in Ottawa in 2001 to universalize the draft text through a transparent and inclusive negotiating process open to all states, severing in the process the Regime’s connection with the Code. France hosted the first negotiation session, which was attended by participants from more than 70 countries. Spain hosted the second session, by which time the participants had grown to more than 90 countries. The Code was launched in The Hague in November 2002 and now has 130 subscribing states.

The Hague Code of Conduct is open to voluntary subscription by all countries. It provides subscribing states with a forum for promoting ballistic missile non-proliferation. As the first multilateral arrangement on missiles, it complements the important, ongoing work of the MTCR and the many other tools countries use to promote missile non-proliferation. Further information on the Hague Code of Conduct is available on the site hosted by the Austrian Ministry of European and International Affairs: www.bmeia.gv.at/index.php?id=64664&L=1

http://mtcr.info/deutsch-ziele/

Last Updated: July 27, 2016

Established

April 1987

Membership

34 States ─ Argentina, Australia, Austria, Belgium, Brazil, Bulgaria, Canada, Czech Republic, Denmark, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Iceland, Ireland, Italy, Japan, Luxembourg, Netherlands, New Zealand, Norway, Poland, Portugal, Republic of Korea, Russian Federation, South Africa, Spain, Sweden, Switzerland, Turkey, Ukraine, United Kingdom, and United States.

In addition to formal members, there are “unilateral adherents” to the regime: Israel, Macedonia, Romania, and Slovakia. China’s application for membership remains under review.

The MTCR is an informal non-treaty association of governments sharing common interests in the nonproliferation of missiles, unmanned air vehicles, and related technologies. The regime consists of the Guidelines and an Equipment and Technology Annex.

Background

Formal discussions on controlling missile proliferation began in 1983 among France, Germany, Italy, the United Kingdom, and the United States. They were later joined by Canada and Japan, and in 1985, an interim agreement to control the proliferation of nuclear-capable ballistic missiles, including dual-use missile items, was reached. A nuclear-capable missile was defined as one capable of delivering at least 500 kilograms (kg) to a range of 300 kilometers (km) or more. The G-7 States formally announced the Missile Technology and Control Regime (MTCR) on 16 April 1987.

Since then, membership has expanded to the present 34 States, the additional members being Argentina, Australia, Austria, Belgium, Brazil, Bulgaria, Czech Republic, Denmark, Finland, Greece, Hungary, Iceland, Ireland, Luxembourg, The Netherlands, New Zealand, Norway, Poland, Portugal, Republic of Korea, Russian Federation, South Africa, Spain, Sweden, Switzerland, Turkey and Ukraine. Some other States, including China, India, Israel, Romania, and Slovakia, have pledged to abide by the MTCR Guidelines.

Regime Goal

The regime goal is to limit the risks of proliferation of weapons of mass destruction (i.e. nuclear, chemical and biological weapons) by controlling the transfers that could make a contribution to delivery systems (other than manned aircraft) for such weapons.

Regime Guidelines

The regime guidelines consist of national control laws and procedures; a two-category common control list; information-sharing on any denied cases to ensure no commercial advantage; no impediment to national space programs; presumption of denial of any transfers in terms of nuclear weapon delivery systems development; and no retransfers without authorization.

Equipment and Technology Annex

Category I items of the Equipment and Technology Annex include complete rocket and unmanned-air-vehicle delivery systems and subsystems. The transfer of Category I items is subject to a strong presumption of denial. The transfer of production technology for Category I items is prohibited.

Category II items include propulsion and propellant components, launch and ground support equipment, as well as the materials for the construction of missiles. The transfer of Category II items is less restricted, but still requires end-use certification or verification where appropriate.

Verification and Compliance

The MTCR is an informal non-treaty association of governments sharing common interests, and therefore has no formal mechanism to enforce compliance. The implementation of the MTCR is dependent on the resolve of its Member States. The Member States usually deal with the implementation of the MTCR somewhat differently. The United States, being the most ardent MTCR participant, backs the implementation of the MTCR by a sanctions law, whereas other States have used a more low-profile approach. The only countries besides the nuclear-weapon states with long-range missiles or space-launch vehicles are India, Iran, Israel, Japan, and Saudi Arabia. China’s sale of some tens of 3,000-km range DF-3 (CSS-2) missiles to Saudi Arabia in 1988 – the only transfer of missiles having a range greater than 600 km (aside from the US sale of Polaris and Trident missiles to Britain) – caused an international uproar and helped strengthen measures such as the MTCR. No further sales have occurred.

Developments

2016: On 23-25 February, the 23rd Asian Export Control Seminar was held in Tokyo where the MTCR Chair, Ambassador Piet de Klerk, delivered a statement. He presented the work of the MTCR, its successes and its limitations.

On 27 June, India became a full member of the MTCR after a “deal” was struck with Italy. This marks the first entry into any multilateral export control regime for India.

2015

On 17-19 February, the 22nd Asian Export Control Seminar was held in Tokyo where the MTCR Chair, Ambassador Roald Næss, delivered a statement. He gave a brief update of the 28th Plenary Meeting in Oslo, addressing the importance of the MTCR and the concerns of WMD proliferation and calling for more formalized adherence.

On 5-9 October, the MTCR held its 29th Plenary Week in Rotterdam, Netherlands. Reviewing the past years’ activities of the MTCR comprised the main purpose of the plenary week. MTCR partners reiterated the threat of WMD proliferation and their delivery systems, reaffirming UNSCR 1540. The plenary meeting issued a public statement.

On 17 October, Italy vetoed India’s application to join the MTCR.

2014

On 17 June, North Korea was accused of acquiring a copy of a Russian cruise missile called the KH-35. While the missile itself does not violate MTCR guidelines, it is prohibited by UN sanctions to export cruise missiles to North Korea.

From 29 September to 3 October, the MTCR held its 28th Plenary Meeting in Oslo, Norway. In addition to reemphasizing commitments to control missile technology exports and the need to prevent missile technology proliferation, partners also discussed various country issues such as DPRK and Iran. Partners also noted with concern the risks of WMD missile-relevant technology proliferation posed by Intangible Technology Transfers (ITT). This topic will be kept on future plenary agendas. With regards to the future, MTCR partners discussed internal operations of the MTCR and a future joint chairmanship between Luxembourg and the Netherlands in 2015-16.

On 2 October, the MTCR updated its Equipment, Software and Technology Annex.

2013

On 28 May Russia announced the sale of the S-300 missile defense system to Syria.

On 7 June Russia tested a prototype of a new intercontinental ballistic missile system based on solid-fuel which seeks to replace the Topol-M and Yars missiles.

On 1 October it was announced that a Chinese company under sanctions for doing business with Pakistan and Iran will build Turkey’s first long-range air defense and anti-missile system.

On 14-18 October, the MTCR held its 27th Plenary Meeting in Rome, Italy. Members discussed, among other issues, procurement activities and strategies for WMD programs, the risks of intangible technology transfers (ITT), technology trends in missile programs, and catch-all export controls for non-listed items. Members noted that constant updating of export controls by MTCR member states would have a great impact. They also focused on how brokering, transit, and transshipment guidelines are exploited to evade export controls.

2012

16 April marked the 25th anniversary of the MTCR.

On 17 October the Republic of Korea and the United States agreed to extend the range of the Republic of Korea’s ballistic missiles to 800km. This range is beyond the guidelines set down in the MTCR.

On 24-26 October, the MTCR held its 26th plenary meeting in Berlin. Special concern was given to the issues of rapid technological change, and the role of intangible technology transfers (ITT).

2011

On 13-15 April, Buenos Aires, the Missile Technology Control Regime (MTCR) held its 25th Plenary Meeting to review and assess its activities and enhance its ability to prevent missile proliferation. The participants discussed the proliferation of WMD, their delivery systems, and means of encouraging countries outside of the MTCR to contribute toward the efforts of the regime.

Partners discussed proliferation activities worldwide, concluding that MTCR could have even greater impact on preventing missile proliferation by making additional export control efforts.

Partners recognized the significance of UN Security Resolutions 1874 and 1992, among others, to the efforts of the MTCR, and the importance of implementing them. It was emphasized that countries with weak export controls can, without great burden, transfer technology and material useful for missile proliferation.

Members agreed to continue to share information on developments of missile programs and reinforce their efforts to encourage non-partner countries to implements the missile export control mandates under the UN Security Council Resolution 1540 and to collaborate with the 1540 Committee.

No consensus was reached amongst the participants on the admission of new members into the group, but it will continue to be discussed in further detail.

On 18 November the MTCR updated its Equipment, Software and Technology Annex.

2010

On 10 September, the United States’ Congressional Research Service released a report titled “Conventional Arms Transfers to Developing Nations, 2002-2009.” According to the report the United States questions China’s commitment to the MTCR due to reports claiming that China sold sensitive missile technology to Pakistan, Iran, and the Democratic People’s Republic of Korea (DPRK).

The MTCR member states did not hold a plenary meeting in 2010, the next plenary meeting is tentatively scheduled for March 28 to April 1, 2011.

During a state visit to India on November 6-9, U.S. President Barack Obama announced U.S. support for India’s entry into the MTCR.

2009

The 24th MTCR Plenary Meeting was held in Rio de Janeiro, Brazil on 5-13 November 2009.The 34 members discussed the threat posed by the Iranian and North Korean missile programs and re-affirmed their commitment to conduct outreach visits to key technology holders outside of the regime. Additional materials and systems were added to the controlled goods list as a response to developments in the use of relevant technology. MTCR member countries agreed to clarify the meaning of “production facilities,” the export of which is prohibited by the MTCR Guidelines for Category I. A significant agreement was reached by MTCR member countries on the control of tungsten and molybdenum on the MTCR Annex. New controls were added for copper infiltrated tungsten, silver infiltrated tungsten, and tungsten alloys in solid form. These controls are applied when these materials are used for fabrication of missile components for rockets or missiles capable of achieving a range equal to or greater than 300 km.

Information on future threats was also shared amongst partners, with findings reported back to the plenary session.

On 27 April, Kazakhstan's Ministry of Foreign Affairs declared it considered joining the MTCR one of its foreign policy priorities.

2008

The 23rd MTCR Plenary Meeting was held from 5-7 November in Canberra. The meeting was chaired by Mr. John Quinn of the Australian Department of Foreign Affairs.

Discussions emphasized the challenges posed by missile proliferation in Northeast Asia, South Asia, and the Middle East, and partners noted the importance of implementing in a vigilant manner UN Security Council Resolutions 1718, 1737, 1747, 1803, and 1835. These resolutions relate to missile and nuclear tests by the Democratic People’s Republic of Korea (DPRK) and the implementation of safeguards in Iran. Partners expressed their support for UNSCR 1540, and agreed that as MTCR Chair, Australia would continue contact with the 1540 Committee.

Partners reiterated their intentions to engage in cooperative outreach with non-member states in order to strengthen missile-related export controls on a broader scale.

Partners welcomed Brazil’s offer to host the 2009 Plenary Meeting and to serve as Chair for the 2009-2010 term.

2007

The 22nd MTCR Plenary Meeting was held from 7-9 November in Athens and was chaired by Ambassador Eleftherios Danellis. Missile proliferation in the Middle East, Northeast Asia, and South Asia were prime topics of discussion. Delegations also noted the direct relationship between the MTCR and UNSC resolutions 1718, 1737, 1747, and 1540. In particular, it was stressed that the MTCR Plenary Chair maintains contact with the 1540 Committee in order to facilitate and implement the export control process. Also, the Plenary agreed to several changes to the list of controlled goods while encouraging information-sharing for those non-listed items of proliferation concern.

Australia will host the next Plenary Meeting to be held in December 2008.

2006

The 21st Plenary Meeting held in Copenhagen convened from 2-6 October. The plenary was opened by H.E. Mr. Per Stig Møller, minister for foreign affairs of Denmark and chaired by Ambassador, Political Director Liselotte Plesner. Mr. Per Fischer, special adviser to the minister for foreign affairs on non-proliferation was confirmed as chair of the MTCR until the next plenary.

Partners exchanged information and discussed trends in missile developments, particularly expressing concern over missile proliferation in Northeast Asia, South Asia, and the Middle East.

MTCR partners noted the direct relevance of recent U.N. Security Council Resolutions 1695 and 1696 to MTCR export controls and expressed their determination to implement the calls in these resolutions

The plenary also expressed its strong support for UN Security Council resolution 1695, regarding the proliferation threat posed by the DPRK’s missile activities. The plenary voiced its determination for partners to fully implement the export control requirements in this UNSC resolution. Practical measures to implement these resolutions, including exchange of information, were also agreed upon.

In a broader context, the plenary reiterated its support for UN Security Council Resolution 1540. It confirmed the willingness of partners in a position to do so to assist non-member states as foreseen in the resolution and mandated the chair to pursue contact with the 1540 Committee.

Partners welcomed Denmark’s intention to host an international conference on missile proliferation on the occasion of the 20th anniversary of the MTCR in April 2007 in Copenhagen.

2005

The 20th Plenary Meeting was held in Madrid from 14-16 September, marking the start of the Spanish Chairmanship. Ambassador Manuel Viturro de la Torre was confirmed as the new chair.

Recalling the language put forth in the United Nations Security Council Resolution 1540, partners to the MTCR particularly emphasized that the proliferation of WMD delivery systems constitutes a threat to international peace and security and therefore stressed the need to reduce the risks associated with terrorism in this regard. Furthermore, partners welcomed India’s announcement that it intends to adhere unilaterally to the MTCR guidelines.

It was recognized that further action against missile proliferation remains a priority at the international and national levels and that export controls are an essential tool to address these challenges. The plenary also reaffirmed its commitment to strict implementation and enforcement of export controls by agreeing to a number of amendments to the MTCR Annex, including adaptations to and strengthening of existing rules to respond to technological developments and the evolving security environment. Also, in response to increasingly complex procurement situations, the plenary continued to examine matters such as intangible transfer of technology, transit and transshipment, brokering, and the activities of intermediaries and front companies.

Denmark is scheduled to host and assume chair of the 2006 Plenary Meeting.

2004

The Missile Technology Control Regime held its 19th Plenary Meeting in Seoul from 6-8 October 2004. The purpose of the meeting was to review its activities and further strengthen its efforts to prevent missile proliferation. The Plenary was chaired by Mr. OH Joon, Director General for International Organizations in the Ministry of Foreign Affairs and Trade of the Republic of Korea.

The Plenary welcomed the recently adopted Security Council resolution 1540. In this regard, the Plenary stressed the utility of effective national export controls. It called upon all non-MTCR members to apply the MTCR control list and guidelines. MTCR members in a position to assist non-MTCR members in this respect underlined their willingness to do so. Members acknowledged that the risk of proliferation of WMD and their means of delivery remained a major threat for global and regional security which must be dealt with at the national, regional and global level. In particular, they expressed their serious concern over missile proliferation in Northeast Asia, the Middle East, and South Asia, and reaffirmed their determination to continue discouraging missile program and activities of proliferation concern.

The Plenary also recognized the necessity of enhancing export controls, strictly implementing them and keeping them up to date with the ever-advancing technological development.

In response to increasingly sophisticated procurement attempts, the Plenary recognized the need to consider the issues of intangible transfer of technology; transit, transshipment and brokering controls; and the need to curtail the activities of intermediaries and front companies.

The Korean chairmanship was encouraged to pursue intensified outreach activities and dialogue with relevant states concerning export controls, transshipment and the fulfillment of the objectives of the MTCR.

Spain will host the next Plenary Meeting in the fall of 2005 and will serve as Chair of the MTCR for the subsequent year.

2003

The 18th Plenary Meeting was held in Buenos Aires from 19-26 September. At this meeting, the actions taken by members to prevent missile proliferation were reviewed. Participants identified missile proliferation as an issue that continues to threaten both regional and global security. To address this threat, proposals were made that called for MTCR members to engage in strict implementation, enforcement, and updating of export controls. Another area addressed during the meeting was the growing concern posed by terrorists acquiring weapons of mass destruction and their delivery systems. MTCR partners agreed to limit the risk of controlled items falling into terrorists’ hands and called on non-MTCR members to do so as well. MTCR partners also decided to include national catch-all controls as part of the regime’s guidelines. Catch-all controls will provide a legal basis to control the export of items that do not appear on a control list. The Argentine chair offered to contact non-MTCR members to encourage voluntary compliance with MTCR guidelines and increase awareness of proliferation risks.

2002

The 17th Plenary Meeting was held in Warsaw from 24-27 September to review MTCR activities and strengthen its efforts to prevent missile proliferation. The Members expressed the need for further efforts to limit the risk of controlled items and their technologies falling into the hands of terrorists. To this end, they adopted a joint Action Plan stressing the need to give the necessary impetus to actions to combat terrorism. The Members also decided to study how possible changes to the MTCR guidelines may contribute to this objective. The plenary also recognized that further action against missile proliferation was essential at the national, regional, and international level. In this regard, the MTCR Partners re-emphasized the important role played by export controls, the need for their strict implementation and enforcement, and the need for continued adaptation and strengthening of such controls to respond to technological developments and the evolving security environment. To this end, the plenary also decided to make a number of changes in the Regime’s Annex (i.e. Control List).

Argentina is scheduled to host and assume chair of the 2003 Plenary Meeting.

2001

The 16th Plenary was held in Ottawa on 25-28 September to review MTCR activities and strengthen its efforts to prevent missile proliferation. The Partners expressed their concerns for global and regional security and agreed that more must be done at the national, regional, and global levels. MTCR Members confirmed that the tragic events of 11 September 2001 in the United States also reinforced the importance of the MTCR’s work in that regard. During the 2001 plenary session, the important role played by export controls was re-emphasized and Members agreed on the need to strengthen them further. The need for the strict implementation and adaptation of export controls in the face of technological developments was also among the major issues discussed during the plenary. A draft Code of Conduct against Ballistic Missile Proliferation was also adopted at the plenary session following a process of negotiation among Partners. The Members agreed that univerzalisation of the draft Code should take place through a negotiating process open to all States. The Plenary noted that France is scheduled to host the first negotiation session in 2002.

Poland will serve as the next MTCR chair and host the 17th Plenary Meeting on September 23 - 27, 2002.

2000

The 15th Plenary took place in Finland on 10-13 October. MTCR Members confirmed that WMD and their means of delivery posed the major security threat to global and regional stability and further deliberated on the responses to challenges posed by indigenous missile programs and missile exports. They agreed that the MTCR must continue to adapt itself to developments in technology and renewed their commitment to firmly implement their export controls and strengthen them if necessary. MTCR Members expressed willingness to promote dialogue with non-Parties, and to consult with them on the variety of aspects related to missile nonproliferation in order to encourage them to observe the MTCR guidelines. The issues of principles, commitments, confidence-building measures, and a “code of conduct” against missile proliferation were also discussed during the 2000 Plenary.

Canada is scheduled to host and assume chair of the 2001 Plenary Meeting.

1999

The 14th Plenary was held in Noordwijk, the Netherlands, from 1-15 October. MTCR Members agreed on the need for continued vigilance in light of developments in South and North East Asia and in the Middle East, with particular concern for the number of indigenous programs with increasingly longer-range delivery systems. Members renewed their commitment to combating missile proliferation and to the strict implementation of their export controls. Confidence-and security-building measures as well as increased outreach activities with non-members were discussed.

Finland is scheduled to host and assume chair of the 2000 Plenary Meeting.

1998

The 13th Plenary took place from 5-9 October in Budapest. Three new members, the Czech Republic, Poland and Ukraine, were in attendance. MTCR Members agreed to make the regime more transparent. To that end, they supported the idea of establishing dialogues with non-Member governments. Members repeated their invitation to China to join, and issued a statement in which they expressed concern over the missile-related activities of North Korea. They also agreed to organize a seminar for border guards and customs experts in 1999.

The Netherlands is scheduled to host and assume chair of the 1999 Plenary Meeting.

1997

The 12th Plenary was held in Tokyo from 4-6 November. Members expressed their concern over missile developments in the Middle East and Asia, and stressed continuing restraint and vigilance in bilateral contacts with non-MTCR members. Members agreed to encourage non-members to abide by MTCR guidelines, in addition to reaffirming the usefulness of dialogues with transshipment centers.

Hungary is scheduled to host and assume chair of the 1998 Plenary Meeting.

1996

During the 11th Plenary Meeting, held in Edinburgh in October, the Members supported US initiatives to follow up on the success of the June/July 1996 meetings. The Members agreed to “be proactive in encouraging” key non-MTCR transshippers to adhere to the MTCR Guidelines and Annex, and to give them “practical assistance” to implement transshipment controls on missile technology. The Member States agreed on steps that could be taken to improve the regime’s effectiveness in restricting missile proliferation in South Asia and the Persian Gulf. In addition, the Members agreed to increase the transparency of the regime’s objectives and activities, and to pursue dialogue with non-MTCR countries to encourage their voluntary adherence to the regime’s guidelines.

In July, the United States hosted an MTCR Seminar on Transshipment Issues in Washington, DC. Foreign policy-makers and specialists from 12 MTCR Member States and seven non-MTCR countries attended the seminar. During the seminar, a “productive exchange of ideas on how to impede proliferators’ misuse of transshipment” took place. The participants identified a number of issues for potential future deliberation, which the United States addressed subsequently during the MTCR’s 1996 Plenary Meeting in Edinburgh, on 7-11 October.

In June, the MTCR Member States held the regime’s Reinforced Point of Contact Meeting on Regional Missile Proliferation Issues. Participants discussed actions that could be taken both collectively and individually to address specific concerns raised by missile proliferation in regions of tension.

Japan is scheduled to host and assume chair of the 1997 Plenary Meeting.

1995

The MTCR held its 10th Plenary session in Bonn, Germany, on 10-12 October. The meeting was attended by 27 Member States, including Russia and South Africa for the first time. The Members agreed to expand the regime’s membership to include Brazil, and amended the Equipment and Technology Annex to reflect technical developments. The Members also considered the impact of missile proliferation on regional security and reaffirmed their commitment to preventing through export controls the proliferation of delivery systems capable of carrying WMD. The Members expressed a willingness to cooperate in space activities for peaceful purposes.

The United Kingdom is scheduled to host and assume chair of the 1996 Plenary Meeting.

1994

On 4 October, the United States and China issued a joint statement on “missile proliferation.” The United States agreed to lift sanctions imposed on China (in August 1993) for missile exports to Pakistan. Once sanctions were lifted, China agreed not to export missiles “featuring the primary parameters of the MTCR.” This Chinese commitment, according to the statement, goes beyond the MTCR’s “strong presumption of denial” language. China also agreed to the US formulation on “inherent capability,” that is, any missile capable of generating “sufficient energy to deliver a 500 kg payload at least 300 km, regardless of its demonstrated or advertised combination of range and payload.”

At the plenary held in Stockholm in October, Members pledged to intensify their contacts and cooperation with non-Members in order to foster understanding of the purposes and goals of the MTCR. They reacted favorably to Russia’s application for full membership.

Germany is scheduled to host and assume chair of the 1995 Plenary Meeting.

1993

The plenary held in Interlaken, Switzerland, in November-December, was devoted to planning the future of the regime. It was agreed to redouble efforts to persuade potential exporters outside the regime to abide by MTCR guidelines. The third update to the Annex was agreed upon and it became effective in July 1994.

At the plenary held in Canberra in March, it was agreed that MTCR Guidelines for missile-related transfers remain an essential mechanism for the prevention of the proliferation of missiles capable of delivering weapons of mass destruction.

In July, Member States implemented two new Annex items: item 19 (complete rocket systems not covered in item 1, capable of a range greater or equal to 300 km), and item 20 (complete subsystems usable in item 19, but not in item 1, and production facilities and equipment for individual rocket stages and solid/liquid propellant rocket engines).

This was the second update of the Annex. The Annex was first amended in November 1991, with the addition of items 17 (materials, devices, and specially-designed software for reduced observables) and 18 (devices to protect rocket systems against nuclear effects), new definitions, and supplementary terminology.

Point of Contact

Mr. Nicolas Bergeret
French Ministry of Foreign Affairs
Email: nicolas.bergeret@diplomatie.gouv.fr
Website: www.mtcr.info

http://www.nti.org/learn/treaties-and-regimes/missile-technology-control-regime-mtcr/

Régimen de Control de Tecnología de Misiles (RCTM)


Hoja informativa
OFICINA DE SEGURIDAD INTERNACIONAL Y NO PROLIFERACIÓN
4 de marzo de, 2009

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[También: hojas informativas sobre RCTM preguntas y respuestas y el Código Internacional de Conducta contra la proliferación de misiles balísticos ]

En 1987, siete países interesados crearon la Tecnología Régimen de Control de Misiles (RCTM) para restringir la proliferación de misiles con capacidad nuclear y tecnología relacionada. Los participantes originales en el Régimen fueron Canadá, Francia, Alemania Occidental, Italia, Japón, Reino Unido y Estados Unidos. En 1993, se amplió el foco del Régimen incluidos los misiles para la entrega de armas químicas o biológicas (AQB), así como las armas nucleares.

El mandato del Régimen se amplió en 2002 para incluir la prevención de adquisición por terroristas de misiles y tecnología de misiles. En 2006-2007, los socios del MTCR (miembros) reiteraron su apoyo a la resolución del Consejo de Seguridad de la ONU (CSNU) 1540, la cual , inter alia mandatos a todos los Estados a que ejerzan controles eficaces de las exportaciones más de armas de destrucción masiva, sus sistemas vectores y materiales relacionados. En 2008, el RCTM también reconoció que aún queda mucho por hacer para desalentar el desarrollo de sistemas vectores de armas de destrucción masiva, y acordaron estimular activamente a más países a adoptar controles de exportación de misiles compatibles con las normas del RCTM.

El MTCR no es un tratado, sino un acuerdo voluntario entre los países miembros que comparten un interés común en el control de la proliferación de misiles. RCTM socios han comprometido a aplicar una política de control de la exportación común (Directrices del RCTM) para una lista común (anexo RCTM) de productos controlados, incluyendo prácticamente todos los principales equipos y la tecnología necesaria para el desarrollo de misiles, la producción y operación. Las Directrices y el anexo están implementados por cada socio, de acuerdo con su legislación nacional. En 2003, RCTM socios hicieron que el requisito de que todos los miembros tienen "cajón de sastre" los controles de exportación; estos controles proporcionan una base legal para controlar la exportación de productos no incluidos en una lista de control cuando están destinados a un programa de misiles.

Las Directrices del RCTM restringir las transferencias de "misiles" - definido como sistemas de cohetes (incluidos los misiles balísticos, las lanzaderas espaciales y los cohetes de sondeo) y vehículo aéreo no tripulado (UAV) sistemas (incluyendo misiles de crucero, aviones blanco, y aviones de reconocimiento) capaz de transportar armas de destrucción masiva (ADM) - y su equipamiento y tecnología relacionada. El Régimen pone especial énfasis en los sistemas de suministro no tripulados capaces de transportar una carga útil de al menos 500 kg a una distancia de al menos 300 km, denominado sistemas "Categoría I" o "RCTM de clase".

El anexo RCTM de productos controlados se divide en dos secciones:

Categoría I El anexo artículos incluyen completos de cohetes y vehículos aéreos no tripulados (es decir, de "misiles") sistemas, capaces de transportar una carga útil de al menos 500 kg a un alcance de al menos 300 km, y sus principales subsistemas completos, instalaciones de producción, y relacionado tecnología. Las exportaciones de productos de la categoría I están sujetas a una fuerte presunción de denegación, excepto que las transferencias de instalaciones de producción especialmente diseñados para los artículos de la categoría I están expresamente prohibidas.

Categoría II Anexo artículos incluyen la propulsión y componentes de propelente, puesta en marcha y el equipo de apoyo en tierra, otros varios componentes relacionados con misiles, y la tecnología relacionada, así como algunos otros sistemas de misiles. Las exportaciones de Categoría II artículos están sujetos a revisión caso por caso en contra de la no-proliferación factores especificados, y están sujetas a una fuerte presunción de denegación si el sistema está diseñado para entregar de armas de destrucción masiva.

los controles de exportación RCTM no son prohibiciones, pero los esfuerzos regulatorios a los socios individuales para evitar transferencias de elementos que podrían contribuir a los sistemas de suministro de armas de destrucción masiva. La autorización de tales exportaciones es consistente con la meta del RCTM de frenar el flujo de equipos de misiles y la tecnología en todo el mundo.

Las Directrices del RCTM están abiertos a todas las naciones a implementar, si son o no son RCTM Partners. Los Estados Unidos alienta a todos los gobiernos a que se adhieran a las Directrices de manera unilateral.

RCTM Lista de los socios (a partir de febrero de 2008)

Argentina (1993)
Australia (1990)
Austria (1991),
Bélgica (1990),
Bulgaria (2004)
Brasil (1995)
Canadá (1987),
República Checa (1998)
Dinamarca (1990),
Finlandia (1991)
Francia (1987)
Alemania (1987)
Grecia (1992)
Hungría (1993),
Islandia (1993)
Irlanda (1992)
Italia (1987)
Japón (1987)
Luxemburgo (1990)
Países Bajos (1990)
Nueva Zelanda (1991)
Noruega (1990)
Polonia (1998)
Portugal (1992)
República de Corea (2001)
Federación de Rusia (1995)
Sudáfrica (1995)
España (1990)
Suecia (1991)
Suiza (1992)
Turquía (1997)
Ucrania (1998)
Reino Unido (1987)
Estados Unidos de América (1987)

Los adherentes unilaterales del RCTM

Israel (1992)
Rumania (1992)
Eslovaquia (1994)
República de Macedonia (2003)
India (2008)

http://www.state.gov/t/isn/rls/fs/120017.htm


Mapping drone proliferation: big business vs. the MTCR
BY CHRIS COLE on 18/09/2012 • ( 3 )
A new US Congress report on the proliferation of drones has confirmed a huge rise in the number of countries that now have military unmanned aerial systems. The US Government Accountability Office (GAO) has published an unclassified version of its February 2012 report on the proliferation of UAVs. The report examines both the proliferation of UAVs, commonly known as drones, and examines US and multilateral controls on the export of drone technology.

The report states that between 2005 and December 2011, the number of countries that posses drones rose from 41 to 76 (see here for full list).

According to the report:

“The majority of foreign UAVs that countries have acquired fall within the tactical category. Tactical UAVs primarily conduct intelligence, surveillance, and reconnaissance missions and typically have a limited operational range of at most 300 kilometres. However, some more advanced varieties are capable of performing intelligence collection, targeting, or attack missions. Mini UAVs were also frequently acquired across the globe during this period.”

It should be noted that currently only the US, UK and Israel are known to have used armed UAVs.

The report goes on: “Currently, there are over 50 countries developing more than 900 different UAV systems. This growth is attributed to countries seeing the success of the United States with UAVs in Iraq and Afghanistan and deciding to invest resources into UAV development to compete economically and militarily in this emerging area.”

While the report fails to highlight the danger of growing drone proliferation to global peace and security it does emphasize the danger of drone proliferation to “US interests”. The report states that “the use of UAVs by foreign parties to gather information on U.S. military activities has already taken place” and “the significant growth in the number of countries that have acquired UAVs, including key countries of concern, has increased the threat to the United States.”

Despite this, the report states “the U.S. government has determined that selected transfers of UAV technology support its national security interests”, thus highlighting the contradiction at the heart of current arms control measures. ‘Private sector representatives’ told the reports authors that “UAVs are one of the most important growth sectors in the defense industry and provide significant opportunities for economic benefits if U.S. companies can remain competitive in the global UAV market.”


The report reveals that between 2005 – 2010, the US approved over $380m of drone exports (Table 1). In total, the U.S. government approved transfers of complete UAV systems in 15 cases over the period. Eight of the 15 countries were names in the report: Denmark, Italy, Lithuania, United Kingdom, Australia, Colombia, Israel, and Singapore. Additionally, 1,278 UAV-related licenses were identified over the period.

The US and the MTCR

The main international agreement that controls the transfer of drones is the Missile Technology Control Regime (MTCR). Although not primarily focused on drones, the MTCR controls UAVs by dividing them into two categories. Category One systems are capable of delivering a 500 kilogram warhead further than 300 kilometres, while Category II covers systems that carry a lighter warhead or have a range of less than 300km. Although all decisions are taken on a national basis (and there is no sanction by other countries if the MTCR is broken) there is a “strong presumption of denial” underpinning Category One – that is, an assumption that MTCR signatory states will not export such systems. Countries have greater discretion about exporting Category Two systems.

Drone Wars UK has previously highlighted efforts by US corporation to “relax” controls on the export of drones. However the GAO report details for the first time “six US-sponsored UAV-related proposals” to amend the MTCR over the 2005-2011 period, five of which “would have resulted in moving some UAVs currently categorized under MTCR Category I to Category II” and thus making them more easier to export. The five proposals were rejected by other members of the MTCR.

While the GAO report goes on to detail the need to improve internal US controls on the export of drones and related technology (recommending improving information databases and communication between licensing departments and intelligence agencies), it shies away from advocating the need to improve international controls.

Two weeks ago it was reported that the Pentagon has identified 66 countries that would be eligible to buy US drones under new guidelines yet to be approved by Congress. Meanwhile, Germany wants to buy armed drones; while neighbouring Poland plans to scrap its manned fighters for armed drones, just as Canada wants to spend $1 billion on armed drones and Australia too plans to spend $3 billion on drones.

The time for global controls to stop the spread of drones has never been more urgent or important. Next month the 26th annual plenary meeting of the MTCR takes place in Berlin behind closed doors. No public agenda or details of the meeting are available. We urge all those involved to see the growing dangers of drone proliferation and to resist the siren calls by those with vested interests to relax the controls that currently exist.

Table 2: List of Countries reported by US GAO to posses drones.

Table 2: List of Countries reported by US GAO to posses drones.
Algeria Egypt Lebanon Singapore
Angola Estonia Libya Slovakia
Argentina Ethiopia Lithuania Slovenia
Australia Finland Malaysia South Africa
Austria France Mexico Spain
Azerbaijan Georgia Morocco Sri Lanaka
Belarus Germany Netherlands Sweden
Belgium Greece New Zealand Switzerland
Botswana Hungary Nigeria Syria
Brazil India Norway Taiwan
Bulgaria Indonesia Pakistan Thailand
Burundi Iran Panama Trinidad & Tobago
Canada Israel Peru Tunisia
Chile Italy Philippines Turkey
China Ivory Coast Poland Uganda
Colombia Japan Republic of Korea Ukraine
Croatia Jordan Romania UAE
Czech Republic Kazakhstan Russia United Kingdom
Denmark Latvia Serbia United States

https://dronewars.net/2012/09/18/mapping-drone-proliferation-big-business-vs-the-mtcr/
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